Модуль №8
Поети-шістдесятники (загальна характеристика
культурологічного явища „шістдесятництва”).
Василь Симоненко. Загальний огляд
творчості письменника.
Поезії:„Лебеді материнства”, „Задивляюсь
у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”,
„Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”(або інші поезії за вибором викладача):
„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”,
„Є тисячі доріг...”: вияв щирого патріотизму, синівської любові до
Вітчизни як громадянський вибір ліричного героя.
„Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”: краса інтимних почуттів, любовних переживань ліричного героя.
Іван Драч. Загальний огляд
творчості письменника.
Поезії: „Балада про соняшник”: поетичний роздум про мистецтво як життєдайну
силу, що одухотворює людину, підносить до нових моральних та естетичних вершин;
символічність образів соняшника та сонця.
„Балада про вузлики”: висока вартість
нетлінних скарбів людської душі — щедрості, доброти, чесності, працелюбства.
„Крила”: світоглядне протистояння духовнобагатих особистостей та спустошених
щоденними клопотами людей; крила як символ одвічного прагнення людини до краси,
високої духовності
Микола
Вінграновський. Загальний огляд творчості.
Для додаткового опрацювання:
“У синьому небі я висіяв ліс...”, “Сеньйорито
акаціє, добрий вечір...”, “Прилетіли коні — ударили в скроні...”, “Чорна
райдуга”: вселюдські та національні
мотиви крізь призму „інтимного самозосередження”. Збірка інтимної лірики “Цю жінку я люблю”.:
вируюча пристрасть,
несподівана
асоціативність, буйна фантазія, образні деталі поезії , глибинне почуття
Дмитро Павличко.
Загальний огляд творчості.
Поезії: „Погляд у криницю”: проблеми
нації та окремої людини у зрізі часу, у контексті історії.
„Це Ти створив мене
таким...”: філософські роздуми ліричного героя
про сенс людського життя. „Був день, коли ніхто не плаче...”, „Сріблиться
дощ...”: вияв особливих інтимних переживань ліричного героя.
„Два
кольори”: мотив материнської любові
та синівської вдячності; національний колорит вірша.
Ліна Костенко. Загальний огляд
творчості.
Поезії: „Страшні
слова, коли вони мовчать...”: ліричний роздум про значення слова в житті
людини, суть мистецтва.„Вже почалось, мабуть, майбутнє” (або „Життя іде і
все без коректур”) ліричні роздуми
про духовні та етичні цінності особистості;
„Хай буде легко.
Дотиком пера...”: „Недумано, негадано...”: оригінальність
пейзажного малюнка як вияв особливості авторського стилю; глибокий ліризм
твору, „краса і сила” почуття кохання у жіночій інтерпретації.
„Маруся Чурай”(скорочено): історико-фольклорна основа роману у віршах; тематика та проблематика твору; образи
Марусі, Івана Іскри, Богдана Хмельницького як утілення найвищих духовних чеснот
українців.
ТЛ: роман у віршах
Григір Тютюнник Загальний
огляд творчості..
Новела „Зав’язь”: символічність назви та подій;
внутрішня краса образів юнака та дівчини; відображення національного менталітету у новелі.
Новела
„Три зозулі з поклоном”: „вічна” тема краси кохання; образ „любові всевишньої” як втілення високої
духовної цінності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю; роль художньої
деталі в розкритті характеру, ідеї твору; відображення національного
менталітету у новелі.
ТЛ: художня деталь
ТЛ: художня деталь
Василь Стус. Загальний
огляд життя і творчості.
“Мені зоря сіяла нині вранці...”, “Крізь
сотні сумнівів я йду до тебе...”, “О
земле втрачена, явися...”:
автобіографічність лірики; ліричний
герой як символ
незламного духу, збереження людської гідності; ідейно-тематичний зміст
поезій (відчуження особистості від
світу через його несприйняття; проблема громадянського та морального вибору
людини; стан трагічної самотності й необхідності активної дії; формування себе як Людини,
Громадянина, Борця; несприйняття розтлінного духу тоталітарної системи); метафоричні
образи України-мрії та України упокореної. ТЛ: метафора
(повторення).
Варіант № 1
Початковий і
середній рівні
1. Гр. Тютюнник відомий в
українській літературі як:
А майстер психологічної новели; В
письменник-романіст;
Б піснетворець; Г перекладач.
2. Яким псевдонімом Гр. Тютюнник
підписав свою першу новелу російською мовою «В сумерках» (1961 р.)?
А
Григір;
В Михайло;
Б Ташанський; Г Саксаганський.
3. Чому (кому) присвячено твір Гр.
Тютюнника «Три зозулі з поклоном»?
А Кононівським полям; В
Г. Сковороді;
Б «Цвітові яблуні»; Г любові Всевишній.
4. Темою новели Гр. Тютюнника
«Зав'язь» є:
А приїзд сина до рідного села;
Б показ трагічних подій Другої
світової війни;
В весілля молодої селянської пари;
Г зародження кохання
.5. Укажіть назву першої збірки В.
Стуса:
А «Свіча в свічаді»;
Б «Палімпсести»;
В «Зимові дерева»;
Г «Дорога болю»;
6. Який твір В. Стуса є своєрідним
духовним заповітом, підсумком його життя?
А «На колимськім морозі
калина...»;
Б «Як добре те, що смерті не боюсь я...»;
В «Посоловів од співу сад...»;
Г «За літописом Самовидця»;
7.
Якою ідеєю пройняті наведені слова В.Стуса?
...ми ще
повернемось,
обов'язково
повернемось,
бодай - ногами
вперед,
але: не мертві,
але: непереможені,
але: безсмертні.
А Віра поета в його повернення в Україну;
Б віра в повернення письменників-емігрантів в
Україну;
В віра воїнів-визволителів у повернення на
вільну українську землю;
Г надія на повернення української літератури
до засад класичного мистецтва
.
8. Перша збірка поезій Б. Олійника
«Б'ють у крицю ковалі» побачила світ у:
А 1962 р.; В 1953 р.;
Б 1964 р.;
Г 1965 р.
9. Укажіть назву поезії Б. Олійника
за поданими рядками:
Але коли ти замахнувсь на душу, -Дивись, щоб не
спіткнувсь на чотирьох/
А «Крило»;
Б «Балада про вогонь і принципи»;
В «В оборону хліба»;
Г «Пісня про матір».
10. Яку форму викладу обирає Б.
Олійник у поезії «В оборону хліба»?
А Послання; Б діалог; В
монолог; Г звернення.
11. Григір Тютюнник відомий в
українській літературі як:
А майстер психологічної новели; В
байкар;
Б поет-пісняр;
Г автор історичних романів.
12. Яким псевдонімом Григір Тютюнник
підписав свою першу новелу російською мовою «В сумерках» (1961)?
А Григір;
В Михайло;
Б Ташанський;
Г Саксаганський.
Достатній
рівень
13. Укажіть рік виходу першої збірки
оповідань «Зав'язь», яка продовжувала кращі традиції В. Стефаника і Г.
Косинки.
А 1961 р.;
В 1969 р.;
Б 1966 р.;
Г 1976 р.
14. Для дітей призначені всі
наведені книги Григора Тютюнника, крім:
А «Лісова сторожка»; В «Деревій»;
Б «Степова казка»; Г «Ласочка».
15. Чому (кому) присвячено твір
Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»?
А «Моїй матері»;
Б «Цвітові яблуні»;
В «Матерям, що загинули голодною
смертю на Україні в роках 1932 - 1933 рр.»;
Г «Любові Всевишній».
16 Який факт біографії Григора
Тютюнника покладено в основу новели «Три зозулі з поклоном»?
А Виховання в родині рідного
дядька;
Б двотижневий перехід Григора
окупованою територією до Полтавщини;
В навчання в Харківському
університеті;
Г батько письменника був
репресованим.
17. Темою новели Гр. Тютюнника
«Зав'язь» є:
А приїзд сина до рідного села;
Б показ трагічних подій Великої
Вітчизняної війни;
В весілля молодої селянської
пари;
Г зародження кохання.
18. Григір Тютюнник провів 4 місяці
у колонії, бо:
А ухилився від постійної роботи,
Б був сином ворога народу;
В не відпрацював на заводі певний
(за домовленістю) термін.
Г вчинив кримінальний
злочин
19. Батьки В. Стуса були:
А інтелігентами;
Б селянами;
В робітниками.
Г партійними діячами
.20. Вкажіть назву першої збірки
поезій Б. Олійника:
а) «Стою на землі», 1964 р.;
б) «Б'ють у крицю ковалі», 1962 р.;
в) «Двадцятий вал», 1975 р.
21. «Любові всевишній присвячується» — такий епіграф дає Григір Тютюнник
своєму творові:
а) «Три зозулі з поклоном»;
б) «Облога»;
в) «Вогник далеко в степу».
22. У якій із поезій В. Стуса
висловлено його життєве кредо, його духовні принципи?
а) «Як добре те, що смерті не боюсь
я...»;
б) «За літописом Самовидця»;
в) «Верни до мене, пам'яте моя».
23 Який вірш Василя Стуса
перегукується із «Заповітом» Т. Шевченка?
а) «На колимськім морозі калина»;
б) «Як добре те, що смерті не боюсь
я»;
в) «За літописом Самовидця».
24 За яку книжку І. Драч удостоєний
Державної премії ім. Т. Шевченка?
а) «Соняшник»;
б) «Корінь і крона»;
в) «До джерел».
Високий рівень
Напишіть твір на тему : «Нерівня
душ – це гірше, ніж майна»
Варіант № 2
Початковий і середній рівні
1. У якій новелі Гр. Тютюнник робить висновок, що любов — це почуття,
незалежне від людської свідомості, а тому мусить залишатися поза осудом чи
запереченням?
а) «Крайнебо»;
б) «Три зозулі з поклоном»;
в) «Устим та Оляна».
2. Вислів В. Стуса «на рідній
чужині», вжитий у вірші «У цьому полі, синьому, як льон...», є:
а) метафорою;
б) оксюмороном;
в) каламбуром
.3 Поетичні збірки «Б'ють у крицю
ковалі», «Коло»,«Сива ластівка» належать перу:
а) І. Драча;
б) Б. Олійника;
в) В. Стуса.
4 Де народився Василь Стус:
а) на Поліссі б) на Донеччині
в) у Києві г)на Поділлі
5. Як називався Донецьк у часи
дитинства та юності Василя Стуса:
а) Сталіно б) Олександрівна
в) Юзівка г) Донецьк
6. Проти чого протестував Василь
Стус у кінотеатрі "Україна":
а) проти введення радянських військ до Угорщини
б) проти обов 'язкової служби у війську
в) проти арештів у колі української інтелігенції
7. Яку назву мала друга збірка
віршів поета, видана за кордоном у 1970 р.:
а) "Палімпсести" б) "Зимові дерева"
в) "Чаєтворчості'' г) "Поезії"
8. Членом якої української
організації був Василь Стус:
а) Спілки письменників України
б) Комуністичної партії України
в)
Української Гельсінської спілки
г) товариства захисту тварин
9. Членом якої міжнародної
організації був поет:
а) ООН б) РЕN-клубу
в) NАТО г)
"Пам'ять"
10. В якому краї поет знаходився на
засланні після першого ув'язнення:
а) у Магаданській області б) на Алтаї
в) в Якутії г) у Казахстані
11. В якій області Росії знаходився
табір, де помер Василь Стус:
а) у Саранській б) у
Кіровській
в) у Мордовській АРСР г) у Пермській
Достатній рівень
12. Якому покаранню було піддано
поета за передачу з табору за кордон "Таборового зошита":
а) позбавлено права купувати;
б) переведено з табору до в 'язниці на 6
місяців;
в) переведено в одиночну камеру на 1 рік;
г) поміщено у штатний ізолятор на 15 діб.
13. Під впливом якої філософської течії перебував Василь Стус у 1960-ті рр.:
а) марксизм б)
фемінізм
в) науковий комунізм г) екзистенціалізм
14
У передмові до
збірки "Зимові дерева", що має назву "Двоє слів читачеві",
В. Стус писав: "поет повинен
бути..:
а) борцем б)
самітником
в) трибуном г) людиною ,
15. Кому з членів
Кирило-Мефодіївського братства поет присвятив цикл віршів:
а) Гулакові б)
Костомарову
б) Кулішеві г)
Шевченкові
16
Кому присвячено
вірш "Не можу я без посмішки Івана":
а) Дзюбі
б) Багряному
в) Світличному ,: г) Драчеві
17
Кому присвячено
вірш "Ярій душе ...":
а) Валентинові Морозу б) Аллі Горській
в) Василеві Симоненку г) Степанові Бандері
18
Який перший рядок
у вірша, написаного поетом у камері попереднього ув'язнення Київського КДБ у
1972р.:
а)
"Ізнов мене Господь не остеріг... "
б)
"Церква святої Ірини... "
в) "Мені
зоря сіяла нині вранці... "
г)
"Як добре те. Що смерті не боюся я... "
19. Який з українських літописів увійшов у назву одного з віршів поета:
а) Літопис Самописця
б) Літопис Руський
в) Літопис Самійла Величка
г) Галицько-волинський літопис
20. У якому з віршів поета мовою образів передано відчуття під час побачення
в таборі з дружиною:
а)
"Ти тут. Ти тут. Вся біла, як свіча... "
б)
"був зал, мов постріл... "
в)
"Так і жив: шукай утрачене... "
21. Хто з художників писав пейзажі, що дуже нагадували пейзажі Колими, де
знаходився на засланні В. Стус:
а) Айвазовський б) Шишкін
в) Кент
г) Далі
22. Яка книга справила найбільше
враження на Василя Стуса у 5-6
класі?
а) "Тарас Бульба" б) "Євгеній
Онєгін"
в) "Прапороносці" г) "Мартін Ідей "
23. Чому останні кілька років свого життя Василь Стус у листах не переписував
свої вірші і переклади?
а) забороняла адміністрація б) не хотів цього робити
в) не писав вірші г) втратив інтерес до
поезії
24 Кого разом з
Василем Стусом було
перевезено з таборового цвинтаря
ВС 389/36:
а) Івана Світличного б) Миколу Зерова
в) Юрія Литвина г) Миколу Хвильового
Високий рівень
Напишіть твір на тему : «Чим мене приваблює творчість Василя Симоненка»
Варіант №3
Початковий і середній рівні
1 . Що означає слово "палімпсест":
а) повторні записи на пергаменті
б) папірус
в) тип книги
г) шкільна дошка
2. Улюблений жанр Гр.Тютюнника - це:
А новела;
Б оповідання;
В есе;
Г роман.
3. Твір «Три зозулі з поклоном» за
жанром - це:
А новела;
Б оповідання;
В нарис;
4. Новела «Три зозулі з поклоном»
створена на основі:
А народної пісні;
Б почутої під час відпочинку
розповіді;
В автобіографічного факту;
Г спогадів сусідки
.5
Марфу («Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнник) в молодості
прозвали:
А золотоволосою; Б синьоокою; В співункою; Г маленькою.
6. .Марфа («Три зозулі з поклоном»
Гр. Тютюнник) ворожила на ромашці, щоб дізнатися:
А чи повернеться Михайло;
Б чи любить її Михайло;
В чи прийшов лист від Михайла;
Г чи любить її чоловік.
7. Марфа («Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнник) просила у листоноші Левка:
А сказати їй адресу Михайла;
Б написати Михайлу листа, бо сама
не вміла;
В прочитати лист від Михайла;
Г потримати лист від Михайла.
8. В уривку «А Марфа біжить на роботу, птахою летить, щоб дов'язати до
вечора свої шість кіп» використано художній засіб:
А
приховане порівняння; Б
інверсію; В епітет; Г метафору.
9. Прах Василя Стуса було перепоховано у Києві на Байковому кладовищі
А 1987 року;
Б 1989 року;
В 1990 року;
Г 1991 року
.10. Перша публікація віршів В.Стуса
відбулася завдяки:
А П.Тичині; Б
Д.Павличку; В І. Драчу;
Г А.Малишку.
11 Лауреатом Державної премії
ім.Т.Г.Шевченка Василь Стус став посмертно:
А 1987 року; Б 1989 року;
В 1991 року; Г
1993 року.
12 Василь Стус був членом:
А Спілки письменників України;
Б Комуністичної партії України;
В Української Гельсінської
спілки;
Достатній рівень 13.
Форма філософської лірики, у якій поет висловлює свої роздуми про проблеми
життя і смерті, про нездійсненність мрій і бажань, про швидкоплинність часу,
називається: А мелодрама;
Б мемуари; В медитація; Г монодрама;
Д сирвента.
14 Слова рабована, осонцена,
куль-покотьолом, зголілі, чужинецькій у поезіях Василя Стуса - це:
А оксиморони; Б архаїзми; В
алюзії; Г неологізми; Д метафори.
15. У вірші «Сто років як сконала Січ» автор згадує ім'я українського поета
А Тараса Шевченка;
Б Івана Франка;
В Павла Тичини;
Г Олега Ольжича;
16 У назві збірки «Веселий цвинтар» Василя Стуса використано такий художній
прийом: А паралелізм;
Б антитеза;
В епітет;
Г оксиморон;
17 Перу Василя
Стуса належить така збірка:
А «Корінь і крона»;
Б «Свіча в свічаді»;
В «Під тягарем хреста»;
18
Який перший рядок
у вірша, написаного поетом у камері попереднього ув'язнення Київського КДБ у
1972р.:
а)
"Ізнов мене Господь не остеріг... "
б)
"Церква святої Ірини... "
в)
"Мені зоря сіяла нині вранці... "
г)
"Як добре те. Що смерті не боюся я... "
19. Який з українських літописів увійшов у назву одного з віршів поета:
а) Літопис Самописця
б) Літопис Руський
в) Літопис Самійла Величко
20. У якому з віршів поета мовою образів передано відчуття під час побачення
в таборі з дружиною:
а)
"Ти тут. Ти тут. Вся біла, як свіча... "
б)
"був зал, мов постріл... "
в)
"Так і жив: шукай утрачене... "
21. «Любові всевишній присвячується» — такий епіграф дає Григір Тютюнник
своєму творові:
а) «Три зозулі з поклоном»;
б) «Облога»;
в) «Вогник далеко в степу».
22. У якій із поезій В. Стуса
висловлено його життєве кредо, його духовні принципи?
а) «Як добре те, що смерті не боюсь
я...»;
б) «За літописом Самовидця»;
в) «Верни до мене, пам'яте моя».
23 Який вірш Василя Стуса
перегукується із «Заповітом» Т. Шевченка?
а) «На колимськім морозі калина»;
б) «Як добре те, що смерті не боюсь
я»;
в) «За літописом Самовидця».
24 За яку книжку І. Драч удостоєний
Державної премії ім. Т. Шевченка?
а) «Соняшник»;
б) «Корінь і крона»;
в) «До джерел».
Високий рівеньНапишіть твір на
тему : «Чим мені подобається творчість Ліни Костенко»
Критерії оцінювання знань студентів (модуль8)
Початковий та
середній рівень
Кожне питання – 0,5 балів
Достатній рівень
Кожне питання – 1 бали
Високий рівень
Кожне питання - 6 балів
Література
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО
1. Кошелівець
І. У хороший шевченків слід ступаючи // Дивослово.— 1995.— № 1.
2. Негода М.
Поет на троні // Кур’єр Кривбасу.— 2003.— № 158.
3. Сверстюк Є. Василь Симоненко прилетів на білому
коні // Сучасність.— 1995.— № 1.
4. Світличний І. Перша книга поета... // Слово і
час.— 1997.— № 7.
5. Симоненко В. // Історія української літератури ХХ
століття: У 2 кн.— К., 1995.— Кн. 2.— Ч. 2.
ІВАН ДРАЧ
1. Драч І. “Не зумів витиснути із себе поета...” //
Сучасність.— 1995.— № 1.
2. Ільницький М. Іван Драч. Нарис творчості.— К.,
1986.
3. Рубан В. Третє пришестя І. Драча // Київ.— 1996.—
№ 9—10.
ДМИТРО ПАВЛИЧКО
1. Земляк В. Павличко сьогодні // Літературна
Україна.— 1977.— 22 листопада.
2. Ільницький М. Дмитро Павличко. Нарис творчості.—
К., 1985.
3. Моренець В. Дмитро Павличко // Історія
української літератури ХХ століття: У 2 кн.— К., 1995 — Кн. 2.— Ч. 2.
4. Равлів І. Тематичне й жанрове розмаїття
Павличкової лірики 90-х // Слово і час.— 1998.— № 9—10.
5. Савчин Т. Сонети Дмитра Павличка: поетика жанру.—
К., 1999.
ЛІНА КОСТЕНКО
1.
Брюховецький В. Ліна Костенко.— К., 1990.
2. Гусар-Струк
Д. Історичний роман Ліни Костенко // Сучасність.— 1990.— № 5.
3. Клочек Г.
Історичний роман Ліни Костенко “Маруся Чурай”.— Кіровоград, 1998.
4. Коляда Т.
Віртуальна дійсність в поезії Ліни Костенко // Світовид.— 1996.— Ч. 3.
5. Кудрявцев
М. Митець і час: ідейна проблематика поетичної драми Ліни Костенко //
Дивослово.— 1998.— № 8.
ГРИГІР ТЮТЮННИК
1. Аврахов Т.
Екзистенція в художньому слові Григора Тютюнника // Укр.мова і література в
школі.— 1992.— № 9—10.
2. Вічна
загадка любові: Літературна спадщина Гр.Тютюнника. Спогади про письменника.—
К., 1988.
3. Гуторов О.
Незахищене серце: Характер і час Гр. Тютюнника // Прапор.— 1990.— № 7—9.
4. Закон
спільного кореня: Листування між Григорієм та Григором Тютюнниками //
Вітчизна.— 1986.— № 6.
5.
Ласло-Куцюк М. Тенденції сучасної української прози // Шукання форми: нариси з
української літератури ХХ століття.— Бухарест, 1980.
6. Мовчан Р.
Григір Тютюнник // Українська проза ХХ століття в іменах: Посібник.— К., 1997.
7. Мовчан Р.
Неопублікованими сторінками записників Григора Тютюнника // Слово і час.—
1993.— № 8.
8. Мовчан Р.
Чи був дитячим письменником Григір Тютюнник? // Літературна Україна.— 2001.— 6
грудня.
9. Мороз Л.
Григір Тютюнник: Літературний портрет.— К., 1991.
10. “Скучаю за твоїм словом...” (Листи Григора
Тютюнника) // Слово і час.— 1991.— № 12.
11. Шевченко А. Щастя і злощастя Григора Тютюнника
// Рад. літературознавство.— 1989.— № 10.
12. Шудря М. Непідкупний голос правди: Невідоме про
Григора Тютюнника // Дивослово.— 1996.— № 4.
ВАСИЛЬ СТУС
1. Жулинський М. Василь Стус // Жулинський М. Слово
і доля.— К., 2002.
2. Коцюбинська М. Стусове “самособоюнаповнення” //
Сучасність.— 1995.— № 6.
3. Наливайко Д. Василь Стус — перекладач //
Всесвіт.— 1991.— № 1.
4. Не відлюбив свою тривогу ранню... Василь Стус —
поет і людина: Спогади, статті, листи, поезії.— К., 1993.
Немає коментарів:
Дописати коментар