понеділок, 4 січня 2016 р.

Завдання для тестового контролю знань

1. Позначте рядок, у якому всі слова записано за алфавітом:
А   досвід, дослід, духовний, духмяний;
Б    серійний, серце, серпень, сестричка;
В   тьохнути, тюль, тюльпан, тяжіння;
Г   легенда, лист, ліцей, лікар.


2. Позначте рядок, у якому всі слова записано за алфавітом:
А   легко, легкоатлет, лідерство, лицемірство;
Б   лотерея, лоцман, лупнути, лупа;
В   лижник, лимонка, листоноша, ліворуч;
Г   лісовий, лимонний, листування, лісник..

3. Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка:
А   заєць, життєвий, хворостняк;
Б   з'являється, воджу, ящірка;
В   ялтинський, ніччю, щільно;
Г   щабель, діяння, контрастний.

4. Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка:
А   сіється, всюди, приладдя;
Б    раджу, загін, зоря;
В    щирість, шістсот, пейзаж;
Г    їдуть, пряжа, осяяння;

5. Укажіть рядок, у якому літера ю у всіх словах позначає два звуки:
а) любити, юшка, юнга;
б) юрта, в’юн, матір’ю;
в) малюк, працювати, тюльпан;
г) полювати, бюро, юність.

6.  Позначте рядок, у якому в усіх словах фонетична транскрипція відображає нормативну вимову:
А   кожух [коужух]; левада [левада];
Б   приносить [приеносиет']; походжає [походжайе];
В   голубка [гоулубка]; свято [с'в'ато];
Г   промінчик [пром'ін'чи'к]; земля [зеимл'а];

7. Укажіть рядок, у якому є поєднання слів з порушенням норм чергування у-в:
а) шлях у лісі;
б) прочитала в газеті;
в) була у архіві;
г) плавати в океані.

8. У котрих рядках всі слова написані правильно?
1. Рябий, арф’яр, торф’яний, обв’язати.
2. Лук’ян, бюджет, черв’як, рядок.
3. Ін’єкція, мавп’ячий, цвяшок, рюмсати.
4. П’ють, моркв’яний, гарячий, рум’янець.

9. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом:
А В..ячеслав, кар. єра, пів..ящика, медв..яний;
Б  верб..я, міжгір я. дзв..якнути. без..ядерний;
В  зв..ялити, кур.йозний, між..ярусний, круп..яний;
Г  двох..ярусний, пів..яру, об..єкт. під..їжджати.

10. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом:
а) пор..ядок, п..ята, бур..я, без..іменний;
б) з..економити, під..їхати, цв..ях, зв..язок;
в) об..єм, подвір..я, в..ялий, п..є;
г) моркв..яний, бур..як, св…ято, б..юро.

11. Позначте, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом:
А   м..ятний, роз..ятрений, присв..ята, пом..якшити;
Б   кам..яніти, без..ядерний, кур..йозний, медв..яний;
В   солов..ї, гьм..яно, кон..юктивіт. грав..юра;
Г   пір..я, пів..ями, прив..ялений, п..єдестал.

12. У котрих рядках допущені помилки при вживанні апострофа?
1.    Бюрократ, посвята, різьб’яр, матір’ю.
2.    Пів’юрти, прем’єр, Святослав, об’єкт.
3.    Гравюра, фюзеляж, передсвятковий, миш’як.
4.    Крякати, тьмяний, цвях, міжбрів’я.

13. У котрому рядку у деяких словах допущені помилки при написанні слів з великої букви?
1. Ісус Христос, Верховна Рада України, лауреат Державної премії, Зевс.
2. Генеральний Прокурор України, Магомет, Сатурн, Кривий Ріг.
3. Національний медичний університет, Києво-печерська лавра, День Геолога, Біблія.
4. Ботанічний сад, Західна Україна, Поштова площа, Майдан Незалежності, народний артист.

14. У котрому рядку у деяких словах допущені помилки при написанні слів з великої букви?
1. Володимир Великий, народний артист, академік НАН України, король.
2. Молочний шлях, Грінченків словник, Говерла, проспект Шевченка, Академія мистецтв.
3. Національний Банк, заслужений діяч мистецтв, Шевченківські місця.
4. Галичина, Збройні сили України, країни Сходу.

15. Укажіть рядок, у якому всі подані власні назви беруться в лапки:
а) Єрусалим, Буковина (регіон), Син Божий;
б) Іван Франко, Дзвін (журнал), Сицилія;
в) Слово (газета), Динамо (стадіон), Енеїда (поема);
г) Ліна Костенко, Прикарпаття, Світоч (фірма).

16. У котрому рядку правильно поділені для переносу всі слова?
1. Дніп-ро, при-слівник, В. А. Си-моненко, україн-ський
2. ре-дька, пої-хати, лі-йка, ро-зораний
3. населе-ння, сві-йський, погод-жувати, у-купі
4. пі-варкуша, гр.-Кравченко, нагре-бти, мі-льярд

17. Укажіть рядок, у якому всі слова не можна переносити з рядка в рядок:
а) маяк, оселя, очі, чай;
б) лампа, тихий, морква, ніч;
в) язик, яма, юний, Юра;
г) Юля, Павло, Ігор, Сидір.

18. У котрому рядку правильно поділені для переносу всі слова?
1. 10-хв, бой-овий, прек-расний, ім.-Шевченка
2. без-хмарний, дво-складовий, но-ве-ла, ґу-дзик
3. чорноб-ривий, низ-ько, сіль-ський, погод-жувати
4. а-рхітектура, пі-дземний, бур'-ян, о-сінь

19. Чергування голосних о, е з і відбувається в усіх словах рядка
1. лимон, день, розгін, серпанок
2. чесний, возити, брезент, печатка
3. батіг, камінь, всюдихід, гусінь
4. чоло, зелень, березовий, мерзнути

20. Чергування голосних о, е з і відбувається в усіх словах рядка
1. тіло, черево, ворона, хрін
2. водогін, вісім, пиріг, Прокіп
3. молоко, ґречність, водопій, шовковий
4. тепло, вечори, основа, борозна

21. Подвоєння літер в усіх словах відбувається в рядку
1. самовід..ано, пещен..ий, прихован..ий, нездолан..ий
2. під..анство, годин..ик, спин..ий, без..лімітний
3. бов..аніти, зроблен..ий, довгождан..ий, нескінчен..ий
4. роз..ява, кін..ота, від..алік, письмен..ик, нездолан..ий
    
22. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з подвоєними літерами:
А  зран..я, безсмерт..я, пісеи..ий, прочитан..ий:
Б   довгождан..ий, блажен..ий. згуртован..ий, височен..ий;
В  страшен..ий, картин..ий, міськ..ом, від..зеркалити:
Г  стат.ей, жит..єдайний, облич.., роздоріж..я.

23. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться без подвоєння:
а) шас..і, ім..іграція, нет..о, агрес..ор;
б) груп..а, мас..а, хок..ей, сум..а;
в) новел..а, брут..о, Марок..о, хоб..і;
г) ван..а, марок..анець, сол..о, шос..е.

24. Подвоєння літер в усіх словах відбувається в рядку
1. вихован..ість, буден..ий, вітрян..ий, незвідан..ий
2. удаван..ий, спів..ітчизник, пісен..ий, намальован..ий
3. щоден..ий, числен..ий, роз..утий, в..ічливий
4. в..ажати, дозволен..ий, швидкоплин..ість, глибин..ий

25.Спрощення приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка
1. безвиїз..ний, корис..ний, кореспонден..ський, кіс..лявий
2. облас..ний, волос..ний, бороз..на, цінніс..ний
3. радіс..ний, швидкіс..ний, бандурис..ці, очис..ний
4. студен..ство, піз..ній, безсовіс..ний, зліс..ний
    
26.   Позначте рядок, у якому в усіх словах відбувається спрощення в групах приголосних, що позначається на письмі:
А волос..ний, особистіс..ннй, зліс..ний, запяс..ний;
Б  цінніс..ний, виїз..ний. швидкіс..ний, перехрес..ний;
В тиж..невий, дириген..ський, заздріс..ний, капос..ний;
Г  очис..ний, пристрас..ний, улес..ливий, кореспонден..ський.

27. Позначте рядок, у якому в усіх словах спрощення в групах приголосних позначається на письмі:
А   балас..ний, піз..ній, гігант..ський, безсовіс..ний;
Б   зап'яс..ний, зліс..ний, захис..ник, буревіс..ник;
В   заздріс..ний, кіс..лявий, бороз..на, улес.ливий;
Г   безвиїз..ний, пристрас..ний, чес..но, піз..но.

28. Спрощення приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка
1. перехрес..ний, пристрас..ний, заздріс..ний, учас..ник
2. провіс..ник, шіс..сот, невіс..ці, особистіс..ний
3. щас..ливий, захис..ник, хвас..ливий, гіган..ський
4. доблес..ний, піаніс..ці, капос..ний, студен..ський

29. У котрому рядку в усіх словах на місці трьох крапок треба писати м'який знак?
1.Молот...ба, кін…чик, пан…ство, дівчин…ці.
2. Кін..цівка, яблун…ці, бояз…кий, п’ят…сот.
3. Мен...ший, тон…ший, різ…бяр, стрийс…кий.
4. Сільс…кий, близ...кість, яблун…ці, ател…є.

30. Укажіть рядок, у якому всі слова слід писати з м’яким знаком:
а) лін.., тін.., біл.., любов..;
б) л..он, ц..вях, д..оготь, куз..ня;
в) с..омий, втр..ох, радіс..тю, камін..чик;
г) різ..бяр, міл..йон, тюл.., с..огодні.

31. У котрому рядку в усіх словах на місці трьох крапок треба писати м'який знак?
1. Людс…кість, п'ятдесят…, безбат...ченко, промін...чик.
2.  Дон...чин, міл...ярд, голубон...ці, сільс…кий.
3. Кін...чик, мад…яр, ін….ший, шіст…десят.
4. Мен...ше, селян…ство, майбут…нє, бул…йон.

32. У котрому рядку допущено помилку при вживаннi м’якого знака?
А. Сiмдесять, применьшити, кишеньцi, досьэ.
В. Утрьох, iнший, бринькати, шампiньйон.
С. Кiнцi, ремiнцi, секретар, хустинцi.
D. Колисонька, бадьорий, рiзьбяр, Ньютон.

33. У котрому рядку допущено помилку при вживаннi м’якого знака?
А. Дiвчинцi, Iванишин, нарiжте, заходьте.
В. Балка, рiзькiсть, гiльцi, Натальцi.
С. Рiзьблення, байкар, дивишся, неньчин.
D. Мiльярд, бринькати, сходяться, сьогоднi.

34. У котрому рядку допущено помилку при вживаннi м’якого знака?
А. Кобзар, рiзьбяр, танцi, ляльчин.
В. Вальс, плащ, лiкарський, дивишся.
С. На стежинцi, селянський, ляльчин, сторiнка.
D. Михалчук, долонцi, станьте, боязький.

35. В усіх словах пропущено букву е в рядку
1. см..тана, сп..ратися, пом..рати, невм..рущий
2. ап..льсин, ц..буля, л..бонь, м..гдаль
3. д..ректор, оч..рет, ст..рати, п..ріг
4. пр..зидія, г..рой, щ..тина, зач..пити

36.   Літеру е  треба писати в усіх словах рядка:
А   випещ..ний, долон..чка, удал..чині, овоч..сховище;
Б   книж..чка, корен..плоди, город..на, б..нтежити;
В   ож..ледь, сив..на, зам..р..хтіти, л..вада:
Г   сут..ніти, зап..сатися, горщ..ковий, кл..котіти.

37.  Літеру е  треба писати в усіх словах рядка:
А   ст.хати, ст..повий, квіт..нь;
Б   зал..вати, майст.р, леб..диний;
В   пригв..нтити, чер..да, шел.хтіти;
Г   д..ржати, тр..мтіти, щеб..тати.

38.  Літеру е треба писати в усіх словах рядка:
А   б..нтежити, вер..тено, горл..чка;
Б   благоч..стивий, ластов..ння, блюд..чко;
В   долон..чка, зат..хатися, дуж..чка;
Г   знівеч..ний, м..ткий, вип..щений.

39.   Позначте рядок, у якому в усіх іменниках потрібно писати букву е:
А мар..во, кр..ниченька, мереж..во, сит..чко;
Б  намист..чко, пр.лидент, вогн..чок, пр..м'єра; .
В  горл..чко, хвил..чка. пр..стол, любит..ль;
Г  горл..чка, служит.ль, стеж..чка, д..віз.

40. У яких словах на мiсцi крапок треба вставити букву е?
А. Полон...на, печ…во, вар...во.
В. Скр...гiт, в...личина, в…селий.
С. Розмнож...стий, в..шн…вий, рушн...чок.
D. Гр…мнути, пташ...на, гл...бiнь.

41. У яких словах на мiсцi крапок треба вставити букву е?
А. Ж…рдина, л…дащо, пл...сти.
В. Ш...рокий, гл...тати, сп...нити.
С. Бл...щати, л...генда, п…л...на.
D. Пш...н...ця, пал…во, згар...ще.

42. Укажіть рядок, в коренях слів якого пишеться Е:
а) п..чиво, ч..тання, к..шеня;
б) л..сточок, з..мляний, р..пучий;
в) оз..мина, пос..віти, в..сняний;
г) з..лений, мар..во, б..реговий.

43. У яких словах на мiсцi крапок треба вставити букву е?
А. Кл...котiти, тр...мати, в...сло.
В. Оп...ньок, ж…ве, дзв...нiти.
С. Поч...нати, в...рба, с...рцевий.
D. З...мля, пш...ниця, с...ло.

44. У яких словах на мiсцi крапок треба вставити букву и?
А. Бл...щати, сп...нити, вiдд...рати.
В. Вдал...ну, см…ркаэ, прол...тiти.
С. В...в...ршувати, в...грiбати, цуц…ня.
D. Сте…ж…чка, нар…кти, зам…сти.

45. У яких словах на мiсцi крапок треба вставити букву и?
А. Вдал…ну, скр…пiти, розд…влятися.
В. Х…м…рний, прол…тiти, см…ркаэ.
С. Гр…бiнь, грабл…ще, плет…во.
D. Гл…тати, м…р…хтiти, ст…жка.

46. В усіх словах пропущено букву и в рядку
1. бл..щати, тр..вога, д..сертація, кел..х
2. м..тушня, д..ржати, пом..рати, в..л..чати
3. л..йт..нант, коч..рга, зат..хати, пр..з..дент
4. з..леніти, вер..с..нь, ор..гінальний, л..дарювати

47.   Позначте рядок, у якому в усіх словах потрібно писати літеру и:
А   бад..лина, благоч..стивий, кр..хкий, ж..виця;
Б   вар..во, меж..річчя, вич..пурений, кр..шталь;
В   п'ят.річка, заруч..ни, нев..димка, обітн..ця;
Г   зач..нати, виконав..ця, знів..чити, вел..чина;

48. При- в усіх словах пишеться в рядку
1. пр..глушувати, пр..парувати, пр..власнити, пр..вабливість               
2. пр..довгий, пр..восходительство, пр..нести, пр..білити                     
3. пр..бідний, пр..балтійський, пр..вражий, пр..хорошити                     
4. пр..года, пр..мурувати, пр..дивний, пр..мудрий                                  

49) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс пре-?
А) Пр…чудовий, пр…веселий, пр…добрий, пр…мудрий.
В) Пр…будова, пр…мовляти, пр…єднати, пр…хилити.
С) Пр…дорого, пр…булий, пр…буксувати, пр…браний.
D) Пр…глянути, пр…садибний, пр…милий, пр…гнічений.

50) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс пре-?
А) Пр…поганий, пр…довгий, пр…дорогий, пр…красний.
В) Пр…вчити, пр…гальмувати, пр…красний, пр…горілий.
С) Пр…носити, пр…мудрий, пр…пасований, Пр…мор’я.
D) Пр…морозок, пр…міювати, пр…свята, пр…служливий.

51) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс при-?
А) Пр…ворожити, Пр…дністров’я, пр…великий.
В) Пр…двічний, пр…хилити, пр…ймати.
С) Пр…внесений, пр…вязати, пр…будувати.
D) Пр…йшли, пр…глибокий, пр…звисько.

52) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс при-?
А) Пр…довгий, пр…старкуватий, пр…гонити.
В) Пр…голубити, пр…мудрість, пр…швидшений.
С) Пр…смачний, Пр…пять, пр…ріст.
D) Пр…скорений, пр…нести, пр…єднати.

53) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс при-?
А) Пр…смачний, пр…говорити, пр…бити.
Б) Пр…звисько, пр…берегти, пр…пасувати.
С) Пр…єднати, пр…тулити, пр…міський.
D) Пр…нижений, пр…озерений, пр…освященство.

54) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс при-?
А) Пр…будувати, пр…великий, пр…рва.
В) Пр…чудовий, пр…їхати, пр…дорожній.
С) Пр…білений, пр…мудрість, пр…вал.
D) Пр…їжджати, пр…кріплений, Пр…дністров’я.

55) У котрому рядку у всіх словах треба писати префікс прі-?
А) Пр…гірок, пр…тулок, пр…білити.
В) Пр…буття, пр…крутити, пр…клеїти.
С) Пр…швидшити, пр…бігти, пр…освящений.
D) Пр…звисько, пр…звище, пр…рва.

56. Укажіть рядок,  у якому допущена помилка при написанні префікса пре-,  при-:
а) приміський, преславний, притихнути;
б) прегарний, приглушений, прикарпатський;
в) припливти, премалий, придорожній;
г) привисокий, пригортати, презирство.

57. Пре- в усіх словах пишеться в рядку
1. пр..тяжкий, пр..бавитися, пр..чистий, пр..бинтувати
2. пр..стол, пр..велебність, пр..довгий, пр..амбула
3. пр..стрій, пр..милий, пр..мудрий, пр..меншений
4. пр..тензійний, пр..нишклий, пр..старий, пр..бій

58. У якому варіанті допущена помилка у написанні префікса З-(С-):
а) зказати, скреслити, схотіти;
б) списати, зжати, стримати;
в) стерти, злісти, сфотографувати;
г) здійснити, зшити, скинути.

59. Літера с у префіксах в усіх словах пишеться в рядку
1. ..фальсифікувати,..купка, чере..смужжя, ..лизати
2. ..плітати, ..чеплення, ро..в'язка, бе..захисний
3. ..плакатися, бе..діяльний, ро..тиснути, бе..таланний
4. ..тверджувати, ..формувати, ..хованка, ..пізнитися

60. Літеру с треба писати в усіх словах рядка:
А     бе...коштовний, ..казати, ..керований;
Ь    ..формувати,  ..питати, ..фотографувати;
В    ..плетений,  ..питати. ..шити;
Г    ..тягнути,  ро..тлумачити, не..терпний;

61. Літера з у префіксах в усіх словах пишеться в рядку
1. ..коїти, ..кріпити, ..молотити, ..могти
     2. ..чорнілий, ..червивити, ..сутеніти, ..шитий
3. ..руйнувати, ..клеювати, ..кінчити, ..командувати
4. ..жовкнути, ро..питати, ..хлипувати, ..малювати

62. Літеру е в суфіксах в усіх словах слід писати в рядку
1. дрібнес..нький, виховат...ль, озелен..ння, дяд..чко
2. осич..на, мар..во, блюд..чко, свіж..на
3. велич..на, лелеч..ня, стривож..ний, вдесят..ро
4. коз..ня, множ..на, пал..во, враж..ння

63. Літеру и в суфіксах в усіх словах слід писати в рядку
А. пшен..чка, крин..чка, книж..чка, племінн..чка
Б. порадн..чка, руч..нька, стріч..чка, жартівн..чка
В. кулеметн..к, добр..во, Марус..н, першокласн..чка
Г. годівн..чка, любит...лька, вітч..на, підберезов..к

64. Укажіть рядок, у якому в усіх словах слід писати літеру и:
а) м..стецтво, д..плом, л..мон;
б) р..спубліка, м..тодика, с..лует;
в) т..атр, мат..матика, реч..татив;
г) тел..граф, к..парис, з..фір.

65. Укажіть рядок, у якому в коренях дієслів слід писати літеру и:
а) вит..рати, заб..рати, вид..рати;
б) т..рти, заб..ру,  в..зти;
в) прин..сти, стр..лити, зат..рти;
г) прот..рти, м..сти, перен..сла.

66. Укажіть рядок, у якому в усіх словах у корені слід писати літеру а:
а) к..зак, м..настир, г..рячий;
б) г..нчар, л..пата, б..гач;
в) б..гаття, х..зяїн, к..жан;
г) с..бака, г..нчарство, к..лач.

67. Розділ мовознавчої науки, який вивчає способи творення слів, називають:
а) фонетикою;
б) морфемікою;
в) словотвором;
г) орфографією.

68. Укажіть рядок, у якому всі слова утворені префіксальним способом:
а) препоганий, відвоювати, недруг, посіяти;
б) криво, розкусити, домалювати, оздоровлення;
в) школяр, несміливий, схід, применшувати;
г) неуважний, замочок, оранка прадід.

69. Укажіть рядок, у якому всі слова є спільнокореневими:
а) селянин, селянський, веселий;
б) віра, вірити, вірус;
в) вірність, віра, вірно;
г) водний, підводний, заводити.

70. Укажіть складне слово:
а) спросоння;
б) гіллястий;
в) кароокий;
г) беззахисний.

71. Укажіть рядок, у якому всі слова однозначні:
а) морква, опеньки, бронхіт, жито;
б) ряд, сила, кран, добрий;
в) скакати, тепло, сіяти, замок;
г) палкий, старий, крило, сонце.

72. Слово чистий вжито в прямому значенні в рядку
1. чисте повітря                        
2. чистий погляд                       
3. чиста совість
4. чисте сумління

73. Слово важкий вжито в прямому значенні в рядку
1. важкий характер                  
2. важкий погляд                      
3. важкий портфель
4. важкий день

74 . Виділене слово вжите в прямому значенні у реченні:
А   Холодні осінні тумани спускають на землю мокрі коси.
Б   У чужу душу не влізеш.
В    Умивається сльозами убога земля.
Г   Приходять друзі, виринають у пам'яті спогади.
.
75. Позначте речення, у якому виділене слово вжито в переносному значенні:
А   До булави треба й голови.
Б    Як голова сивіє, то чоловік мудріє.
В    Скільки голів, стільки й умів.
Г   Хліб - усьому голова.

76. Позначте рядок, у якому всі слова належать до емоційно забарвленої лексики:
А дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
Б  беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
Г   рученьки, промінчики, вітрище, самісінький.

77. Укажіть рядок, у якому всі слова неологізми:
а) макітра, малина, гладіатор;
б) влада, вишня, ластівка;
в) караоке, телетайп, кемпінг;
г) горобина, гніздо, сесія.

78. Укажіть рядок, у якому всі слова синоніми:
а) дивний, неймовірний, великий;
б) м’який, лагідний, пухкий;
в) розумний, недурний, мудрий;
г) тихий, беззвучний, сонячний.

79. Позначте рядок, у якому всі слова утворюють синонімічний ряд:
А ідеальний, уявний, ілюзорний, примарний;
Б спільність, згода, спільнота, договір;
В наступати, просуватися, наставати, запановувати;
Г  досить, доволі, вистачить, годі.

80. Синонімічний ряд утворюють слова
1. вітер, снігопад, ожеледь, буревій
2. великий, більший, більшенький, якнайбільший
3. плакати, ридати, рюмсати, хлипати, пхикати
4. зелений, зеленкуватий, зеленавий, зелененький

81. Синоніми використано в рядку
1. білява дівчинка — білявенька дівчинка
2. говорити голосно — балакати голосно
3. тиха погода — вітряна погода
4. сходити на гору — спускатися з гори

82. У котрому рядку подано антонiмiчнi пари?
А. Друг-недруг, правда-брехня, день-нiч.
В. Вечiр-день, дорогий-дешевий, тихий-темний.
С. Добрий-злий, суворий-чарiвний, життя-смерть.
D. Ясно-темно, рiдний-дорогий, вечiр-день.

83. У котрому рядку подано антонiмiчнi пари?
А. Далекий-близький, високий-низький, чорний-бiлий.
В. Холодний-крижаний, довгий-короткий, пiвнiч-пiвдень.
С. Високо-низько, широко-вузько, ясно-яскраво.
D. Довгий-короткий, колись-завтра, тут-там.

84.  У котрому рядку подано антонiмiчнi пари?
А. Будувати-руйнувати, неволя-рабство, добре-погано.
В. Вiдступати-наступати, раннiй-пiзнiй, забувати-пам’ятати.
С. Там-тут, високий-широкий, холодно-темно.
D. Мокрий-сухий, глибокий-широкий, захiд-схiд.

85. У котрому рядку подано антонiмiчнi пари?
А. Тиша-шум, нещастя-горе, брат-сестра.
В. Довгий-короткий, пiд-над, старт-фiнiш.
C. Перемога-поразка, горе-бiда, смiх-сльози.
D. Матовий-блискучий, коротко-вузько, вiд-до.


86. Фразеологічний зворот ужито в реченні
1. У Січі був такий звичай, що кожен мусив коритися волі старшого, жити у  братерстві один з одним і поводитися доброчесно.
2. Ну що йому скажеш, коли в нього в голові ще мак росте?
3. Листя з суму жовтіє, а деяке з туги кривавиться.
4. Надходить світанок яскравий, і зоряна рання сівба росою впадає на  трави.

87. Фразеологічний зворот ужито в реченні
1. Всюди били у вічі злидні та недостачі.
2. Найперша і найголовніша ознака народу — це його мова.
3. Між горами — старий Дніпро, неначе в молоці дитина, красується, милується на всю   
    Україну.
 4. За селом, неначе в один день саджені, звелися могутньою брамою два дуби.

88. Фразеологічний зворот ужитий у реченні:
А   Часу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
Б    Побачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
В    Величезна сила криється в людському розумі.
Г    Пісня народжує радість.

89. Фразеологічний ворот ужито в реченні:
А   Вір до кінця у власні сподівання.
Б   Дивлюсь на сині обрії землі з калинових небес моєї долі.
В   Його постійною мрією було швидше вийти в люди.
Г    Не звикай утертими стежками йти за другим сліпо, як у дим.

90. Фразеологічний зворот ужито в реченні:
А   Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.
Б    Сказано по струні ходити - і ходи.
В    Мені потрібне слово, а не слава.
Г    Дніпро манив нас маревом води.

91. Позначте рядок, у якому неправильно визначено значення фразеологічного звороту:
А надути губи - образитись, виявити невдоволення;
Б спустити на землю - змусити когось не втрачати почуття реальності;
В рильце в пушку - про когось привітного й лагідного;
Г черв'ячок точить - непокоять тяжкі, гнітючі роздуми.

92. Позначте фразеологізм - синонім до слова хитрувати:
А   заплющувати очі;
Б   замилювати очі;
В   замазувати очі;
Г   заливати очі.

93. Позначте фразеологічний зворот, який є синонімом до слова засоромитися:
А   пустити червоного півня;
Б    як рак свисне;
В    пекти раків;
Г    показати, де раки зимують;

94) Основа слова – це:
А) Спільна частина споріднених слів.
В) Частина слова без префікса.
С) Слово у називному відмінку.
D) Частина слова без закінчення.

95) Корінь слова – це:
А) Значуща частина повнозначного слова.
В) Частина слова без закінчення.
С) Спільна частина споріднених слів, яка виражає їх основне лексичне значення.
D) Звуковий склад слова.

96) Префікс слова – це:
А) Звуковий варіант слова.
В) Частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів чи граматичних форм.
С) Частина слова, яка утворює вищий ступінь порівняння.
D) Частина слова без кореня.

97. Слова з пів, напів, полу завжди пишемо:
а) з великої літери;
б) разом;
в) окремо;
г) у лапках.

98. Укажіть рядок, у якому всі слова іменники:
а) лимоном, радісно, хліб, молоти;
б) трійка, радість, молотьба, сон;
в) краса, березень, літувати, молоко;
г) колесо, мряка, ясний, молодість.

99. Укажіть рядок, у якому всі іменники стоять у формі одного й того самого числа:
а) журнали, вулиця, магазин;
б) біологія, геологи, вікна;
в) поля, викладачі, картини;
г) ліси, сад, зошит.

100. Укажіть рядок, у якому всі іменники у родовому відмінку мають закінчення  :
а) луг, гай, штаб, оркестр;
б) розум, відліт, вокзал, стадіон;
в) грам, олівець, ключ, звір;
г) переїзд, департамент, бінокль, вітер.

101. Укажіть рядок, у якому всі слова пишуться разом:
а) скоро/варка, фоно/тека, сто/тисячний, міні/футбол;
б) народно/пісенний, кисло/солодкий, хвиле/подібний, екс/чемпіон;
в) вело/спорт, військово/зобов’язаний, лісо/степ, жовто/гарячий;
г) темно/вишневий, синьо/жовтий, пів/Європи, авіа/пошта.

102. Через дефіс пишуться всі слова в рядку:
А   генерал/майор, кіловат/година, міні/комп'ютер;
Б   південно/бережний, південно/східний, північно/західний;
В  ясно/зелений, ясно/окий, ясно/золотистий;
Г   вогне/гасник, хліб/сіль, зліт/посадка.

103. Через дефіс усі слова пишуться в рядку
1. західно/сибірський, водно/спортивний, буряко/збиральний, пів/Європи
2. індо/європейський, Свят/вечір, бор/машина, стоп/кран       
3. приватно/власницький, віце/адмірал, льоно/заготівля, чорно/волосий
4. суспільно/політичний, виставка/продаж, прем'єр/міністр, українсько/ німецький

104. Разом усі слова пишуться в рядку
1. лікувально/профілактичний, широко/відомий, тонно/кілометр, історико/культурний
2. архітектурно/планувальний, північно/морський, легко/атлет, гучно/мовець
3. макро/економіка, важко/хворий, східно/слов'янський, золото/добувний, синьо/окий
4. північно/західний, мистецтво/знавець, глухо/німий,  віце/президент


105. Позначте рядок, у якому всі займенники пишуться разом:
А   аби/хто, де/котрий, будь/що, хто/небудь;
Б   де/хто, чий/небудь, аби/кому, де/кому;
В   де/якого, аби/кому, кому/сь. аби/чим;
Г   що/небудь, де/який, будь/який, чого/небудь.

106) Числівник – це:
А) Службова частина мови, яка означає кількість предметів.
В) Самостійна частина мови, яка означає число, кількість і порядок предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?.
С) Самостійна частина мови, яка означає число і відповідає на питання скільки?
D) Службова частина мови, яка означає число, кількість і порядок предметів при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?.

107) Кількість числівників означають:
А) Число.
В) Число або кількість.
С) Ознаку предмету.
D) Порядок при лічбі.

108) Порядкові числівники означають:
А) Число.
В) Порядок предметів при лічбі.
С) Стан.
D) Ознаку предмета.

109. Укажіть речення, у якому вжито порядковий числівник:
а) Один за одним промчали вершники (М. Трублаїні).
б) По обидва боки Росі стояли круті горби (І. Нечуй-Левицький).
в) Дві високі стіни лісу обступили білу пухову дорогу (І. Нечуй-Левицький).
г) Роком заснування Чернігова вважають дев’ятсот сьомий рік (З газети).

110. Помилки у відмінкових формах кількісних числівників допущено в рядку
1. на восьмистах, п'ятьмастами, на трьохстах     
2.
із сорока восьми, сімдесятьма, двох тисяч восьмисот
3.
трьомами, з чотириста сімдесяти восьми, п'ятидесяти          
4. сімдесяти дев'яти, дев'ятьмастами

111. Помилки у відмінкових формах кількісних числівників допущено в рядку
А. п'ятисот шістдесяти трьох, на трьохстах сорока п'ятьох, чотирма
б. восьми, сорока, п'ятистам
в. сімома, сімдесяти, дев'ятистам вісімдесяти п'ятьом
г. п'яти десяти, двостам, дев'ятисот сімдесяти

112. Укажіть рядок, у якому всі дієслова минулого часу:
а) буду зустрічати, куплю, їхав;
б) встали, здійснюється, ішов;
в) працювали, любить, вийдуть;
г) мовчала, глянула, вийшов.

113. Окремо всі прислівники та прислівникові сполучення слід писати в рядку
1. на/останку, без/упину, на/дозвіллі, с/тиха       
2. за/кордоном, з/краю/в/край, до/останку, на/віки/вічні           
3. на/завжди, без/черги, до/долу, під/час  
4. на/видноті, в/роздріб, під/силу, за/молоду

114. Разом усі прислівники та прислівникові сполучення слід писати в рядку
1. по/перше, в/плав, на/швидкуруч, у/тричі        
2. за/панібрата, без/жалю, від/разу, десь/не/десь 
3. спокон/віку, на/зло, під/боком, давним/давно
4. що/найбільше, тим/часово, стрім/голов, на/решті

115. Через дефіс треба писати всі прислівники в рядку:
А   по/нашому, в/нічию, ледве/ледве, сяк/так;
Б   з/рештою, врешті/решт, хтозна/куди, вряди/годи;
В   мало/помалу, віч/на/віч, десь/інколи, по/латині;
Г   десь/то, як/раз, як/небудь, будь/коли;

116. Позначте рядок, у якому прислівники слід писати через дефіс:
А   пліч/о/пліч, з давніх/давен, день/у/день, по/латині;
Б   на/гора, коли/не/коли, без кінця/краю, де/небудь;
В   віч/на/віч, по/простому, сам/на/сам, хтозна/коли;
Г   ледве/ледве, по/праву, по/друге, як/не/як;

117. Разом треба писати всі прислівники в рядку:
А   без/вісти, в/серйоз, до/речі, на/вскіс;
Б у/розтіч, від/давна, без/перестанку у/брід;
В за/багато, до/вкруги, до/вподоби, на/впростець;
Г по/двоє, по/декуди, на/весні, у/досвіта;

118. Через дефіс треба писати всі прислівники в рядку:
А   вряди/годи, любо/дорого, раз/у/раз, коли/не/коли;
Б   хтозна/коли, пліч/о/пліч, по/літньому, навік/віки;
В   по/батьківськи, крок/за/кроком, часто/густо, з давніх/давен;
Г   по/сусідськи, по/одинці, де/не/де, сяк/так;

119. Позначте рядок, у якому всі прислівники записані правильно:
А   по сусідськи, удвох, з гори, на диво;
Б   віднині, нашвидку, без кінця, до вподоби;
В   десь-інде, підчас, допобачення, сповна;
Г   з роду-віку, на щастя, на виворіт, здалека.

120. Укажіть рядок, у якому всі прислівники пишуться через дефіс:
а) по/перше, рано/вранці, будь/де;
б) з діда/прадіда, аби/де, що/середи;
в) на/радість, в/горі, у/двічі;
г) на/жаль, на/четверо, до/дому.

121. Через дефіс усі прислівники та прислівникові сполучення слід писати в рядку
1. дарма/що, з/радості, на/відмінно, на/швидку   
2. над'силу, не/до/ладно, на/в/тікача, на/вибір    
3. з/гарячу, по/латині, з/під/низу, до/пуття          
4. давним/давно, пліч/о/пліч, сяк/так, по/нашому


122) У котрому рядку названо службові частини мови?
А) Частка, прийменник, сполучник.
В) Дієслово, дієприкметник, сполучник.
С) Займенник, частка, дієслово.
D) Числівник, прийменник, іменник.

123) Яким членом речення можуть виступати службові частини мови?
А) Підметом і присудком.
В) Означенням і додатком.
С) Жодним членом речення.
D) Обставиною і означенням.

124. Усі виділені слова є прийменниками в рядку
 1.  на початку століття, оглянься навколо
 2.  вийшли назустріч, стояти збоку стола
 3.  працювати зі шляхетною метою, плисти впоперек річки
 4.  згідно з наказом, з метою подолання епідемії

125. Виділене слово є прийменником у реченні
  1.  Коло дворів і хат сидять гуртками чоловіки та жінки, гомонять собі.
  2.   Жаргонні слова зазвичай охоплюють вузьке коло понять.
  3.  Мерехтливо-червоне сонячне коло спускається до обрію.
  4.  Коло підозрюваних звузилось.
 
126.  Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні
1.   Як/же я тепер вернуся до батька, до матері?
2.   Як/би ти, сину, йшов в отаку годину? Це ж не близько.
3.   Чисте полуденне небо, і тихо-тихо, немов/би все заснуло.
4.   Як/би я піклувався завжди про тебе!


127) Частка – це частина мови, яка:
А) Служить для зв’язку слів в реченні.
В) Служить для поєднання частин складного речення.
С) Для зв’язку однорідних членів.
D) Надає реченню або окремим його членам певних відтінків значення, служить для утворення граматичних форм.

128) Яка частина мови надає слову певних відтінків?
А) Сполучник.
В) Частка.
С) Іменник.
D) Прийменник.

129) Частка служить…
А) Для надання слову певних відтінків.
В) Для вираження залежності іменних частин мови від інших слів.
С) Для вираження почуття і волевиявлення.
D) Для зв’язку простих речень у складне.

130) У котрому рядку вказано всі групи часток?
А) Модальні.
В) Заперечні.
С) Модальні, формотворчі.
D) Модальні, заперечні, формотворчі.

131) Які групи часток не існують?
А) Протиставні.
В) Формотворчі.
С) Заперечні.
D) Модальні.

132) Частки якої групи виконують роль заперечення?
А) Модальні.
В) Формотворчі.
С) Заперечні.
D) Модальні і заперечні.

133. Частку вжито в реченні
1.   У травні травиця як дівоча косиця.
2.   Де багато крику, там мало роботи.
3.   Робота гарна, та день малий.
4.   Без роботи ані хліба, ані хати.

134. Укажіть рядок, у якому є тільки частки:
а) приїзд, ні, небо;
б) зелена, озеленити, окрім;
в) високо, йти, би;
г) не, хай, же.

135. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення іменникові:
а) ручка дверей, шапка господаря, сторінка з книжки, чашка для молока;    
б) білий од вітру, червоний від сорому, ласкаво сказано, жив щасливо;
в) возив сіно, дехто з вас, демонстрував задоволення, радісний день;
г) втричі швидше, ішов стежкою, далеко від своїх, ніхто з нас.

136. Укажіть рядок, у якому слова в  словосполученнях з’єднані зв’язком узгодження:
а) волога земля, розцвітати пишно, думати про навчання;      
б) допомагати батькам, полоти картоплю, мріяти про поїздку;
в) місто Львів, міська вулиця, дорога до школи;
г) книжкова полиця, весела хата, довга дорога.

137. Простим є речення
1. Дощ пройшов — і Київ зеленіє.
2. Соломія приклала до рани мокру холодну ганчірку — і Остапові стало легше.
3. Вітер війнув — листя з клена жовте полетіло.
4. Я сидів на зеленому килимові моріжка й дивився у воду.

138. Простим є речення:
 А   Далеко чути звуки, гучно линуть голоси.
Б    Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння.
В    Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.
Г    Осінь не забарилася, бо закони природи невблаганні.

139.   Поширеним є речення:
А   Кілька покупців почали сперечатися.
Б    Мільярди людей прагнуть жити в злагоді.
В    Хлопчаки били байдики.
Г    Вистава була надзвичайна.

140. Як називається речення, у якому наявнi головні i другорядні члени?
А. Складне речення.
В. Повне речення.
С. Поширене речення.
D. Неповне речення.


141) Синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку про факти чи явища дійсності – це…
А) Словосполучення.
В) Речення.
С) Текст.
D) Складне синтаксичне ціле.

142) Просте речення – це…
А) Речення з однією граматичною основою.
В) Речення з двома і більше граматичними основами.
С) Речення із звертанням.
D) Речення із вставними словами.

143) Скільки граматичних основ має бути у простому реченні.
А) Дві.
В) Одна.
С) Три.
D) Три і більше.

144) Яке речення називається розповідним?
А) В якому про когось чи про щось розповідається.
В) В якому виражається прохання.
С) В якому є наказовий спосіб дієслова.
D) В якому є запитання.

145) Яке речення називається питальним?
А) В якому про когось чи про щось розповідається.
В) В якому виражається прохання.
С) В якому є наказовий спосіб дієслова.
D) В якому є запитання.

146) Як називається речення з одним головним членом?
А) Односкладні.
В) Двоскладні.
С) Складні.
D) Поширені.

147) Яке речення має дві і більше граматичних основ?
А) Просте.
В) Ускладнене.
С) Складне.
D) Повне.

148. Визначте спонукальне речення:
а) Думи  мої,  думи мої, ви мої єдині, не кидайте хоч ви мене при лихій годині (Т. Шевченко).
б) Нема тепер уже таких річок, як ти була колись, Десно, нема (О. Довженко)
в) Кобзарю,  знаєш,  нелегка  епоха  оцей  двадцятий  невгамовний  вік             (Л. Костенко).
г) Сторононько рідна! Коханий мій краю! Чого все замовкло в тобі, заніміло? (Леся Українка).

149 Виділене слово є підметом у реченні
1.  Книга — морська глибина.
2.  Любить свій край — це для народу жити.
3.  Жити — значить боротись.
4.  Дівчинка розгорнула пиріжки.

150. Речення із вставним словом:
1. Всяке трапитись може на довгому шляху.
2. На жаль, у мене нема знайомих у Кишиневі.
3. Ой не сійтесь, сніги.
4. Вітер дужчав, принаймні очерет шумів так, що заглушив навіть думки.

151. Речення із порівняльним зворотом:
1. Білосніжні хмарки, як піря, легенько пливуть краями неба.
2. Село, зачароване зоряним небом, синіє розкиданими хатками.
3. Шуміла ріка, вкрита білими сережками піни.
4. Заходить сонце, сповіщаючи засуху і спеку.

152. Тире між підметом і присудком треба ставити в реченні:
1. Гріш ціна пустим словам.
2. Сонце низько, вечір близько, додому далеко.
3. Два чоботи пара.
4. Вік ізвікувати не пальцем перекивати.

153.   Поширене означення НЕ відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущені)
А   Балка вкрита садками вилась попід горою.
Б   Птахолови минали березовий гай пронизаний пасмами світла.
В   Усіяна колосками земля пахне літом.
Г    Невідомий нікому я сідаю на лавку слухаю і дивлюся.

154. Укажіть речення з відокремленим означенням:
а) Звернувши  на  шлях,  коні  починають  чогось  дивитись  убік,  до ліска      (В. Винниченко).
б) В  саду  вже  снують  по  доріжках,  усипаних  піском,  поодинокі  пари      (М. Івченко).
в) Мене до тебе принесе з паперу зроблений літак (Д. Павличко).
г) Гасне зірка найясніша, ангел ангела втіша (П. Грабовський).

155     Позначте речення з дієприкметниковим зворотом, що НЕ відокремлюється комами (розділові знаки пропущено):
А  За вікном тьмяніє небо зорями вишите.
Б   Небо чудово блищало все засіяне зорями.
В  Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір.
Г   Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.

156. Перед однорідними членами речення слід ставити двокрапку, а після них - тире в реченні (розділові знаки пропущено)
1.  Усе і дзвінке повітря, і дзвінкі гори, і ліси починало, здавалось, від кожного слова бриніти, як грандіозна мембрана.                                                                                                
2.  Тихо було навкруги і над широким плесом лиману внизу, і позаду, під урвищем гори.           
3.  Лози, кручі, висип, ліс все блищить і сяє на сонці.                       
4.  Все зникло, наче в казці місто, гори, поле, гай.

157. Яке речення має двi i бiльше граматичних основи?
А. Просте.
В. Складне.
С. Двоскладне.
D. Односкладне.

158. Складним називається речення, у якому…
А. Два пiдмети i присудки.
В. Два i бiльше пiдметiв i присудкiв.
С. Одна i бiльше граматичних основ.
D. Двi i бiльше граматичних основ.


159. Складним є речення
1.  Де-не-де над цими безмежними просторами промайне гострокрила чайка.  
2.  Коли сонечко пригріє, то й трава зазеленіє.
3.  Та була у нього пісня і дзвінкою і гучною, бо розходилась по світі стоголосою луною.
4.  Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилась по всіх жилах.

160.  Складним є речення:
Л    Хто ставить завдання простіші, той швидше мети досягає.
Б    Он ліс знімає золотистий бриль, прощаючись із відлетілим літом.
В    Білий пилок сіявся з неба, устеляв сивою памороззю трави.
Г    Зоря, здавалось, просвітила знову борцям визвольний, легендарний шлях.

161. Як простi речення поэднуються у складнопiдрядне? За допомогою…
А. Сполучникiв сурядностi.
В. Сполучникiв пiдрядностi.
С. Без сполучникiв.
D. За допомогою iнтонацii.

162. Складнопідрядним є речення
1.  Шепочеться діброва, та вечірні пливуть небеса.                                
2.  Хлопці і купалися, і дрімали, а сонце ще високо стояло.                  
3.  Осінній день короткий, але сьогодні він згасав надто повільно.
4.  Говорять, що матері сльози гарячі і тверде, міцнеє коріння проймають.  

163. Визначте речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною:
а) Я люблю тишину, коли море так дише й зітхає у сні до холодних і темних глибин (В. Сосюра).        
б) Якщо в сонячний день торкнути гілку ліщини, то здіймаються жовті хмаринки легкого пилу (В. Жовтобрюх).
в) Виспівує та щебече, поки місяць зійде (Т. Шевченко).
г) Вона засоромилася вся, аж сльози заблищали на очах (Т. Шевченко).

164. Визначте складнопідрядне речення з підрядним означальним:
а) Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя (В. Сосюра).
б) Сонце пекло так, що й уночі степ пашів ( Ю. Яновський).
в) Перед очима замигтіли великі зорі, що займалися в небі (В Кучер).
г) Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра на місто (Т. Шевченко).

165. З яких частин складається складносурядне речення?
А. Залежне.
В. Рiвноправне.
С. Неповне.
D. Односкладне.

166. Як пов’язанi у складносурядному простi речення?
А. За змiстом, за допомогою сполучникiв сурядностi та за допомогою
    iнтонацii.
В. За допомогою сполучникiв пiдрядностi.
С. За допомогою сполучених слiв.
D. За допомогою iнтонацii

167. Складносурядним є речення
1.  Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь.                                                           
2.  Навколо стояла така тиша, що чути було золотий дзвін переджнивності.                  
3.  Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселять.                                               
4.  Матері все життя дивляться нам услід, вирядивши в люди.                                          

168. Визначте складносурядне речення:
а) Кирило лишився сам і байдужно дивився, як ніч обгортала садок – чорна, густа і тепла (М. Коцюбинський).
б) Ця подорож неждана, як грім на сніжній рівнині (Д. Павличко).   
в) Посріблені  ліси  окуталися  тінню,  а небосхил  горить  і  віти  золотить      (М. Рильський).
г) А  там листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим,  як скло (М. Коцюбинський).

169.   Позначте складносурядне речення, між частинами якого потрібно поставити тире (розділові знаки пропущено):
А   Сині роси зблискували на травах і сонце купалось на левадах.
Б    Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.
В   Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.
Г   Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

170. Якi складнi речення пов’язанi тiльки за змiстом та iнтонацiєю?
А. Складносуряднi.
В. Складнопiдряднi.
С. Безсполучниковi.
D. Речення з рiзними видами зв’язку.

171. Безсполучниковими називаються складнi речення, частини яких
      з’єднуються в одне цiле…
А. Сполучниками i сполучними словами.
В. Сполучниками та iнтонацiэю.
С. Сполучними словами та iнтонацiэю.
D. Лише iнтонацiэю.

172. Двокрапку потрібно ставити в реченні (розділові знаки пропущено):
а) Перемелеться лихо добро буде (Нар. твор.).   
б) Вовка боятися в ліс не ходити (Нар. твор.).
в) Раніше встанеш більше діла зробиш (Нар. твор.).
г) Сказано велика птиця горобець (Нар. твор.).

173. Тире потрібно ставити в реченні (розділові знаки пропущено):
а) У товаристві лад кожен тому радіє (Нар. твор.).        
б) Переконатися пора зробивши зло не жди добра (Нар. твор.).
в) Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду (М. Стельмах).
г) Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості (З журналу).

174. Двокрапку слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)
1.  Багато снігу (?) багато хліба.                                                                 
2.  Бери до серця і затям (?) душа творця не переквітне.
3.  Січень без снігу (?) літо без хліба.                                                        
4.  Март з водою (?) квітень з травою.                                                      

175. Безсполучниковим є речення
1.  Коли на Юр'їв день мороз, то і під кущем овес.                                  
2.  Що за літо заробить Мотря, те за зиму і проживуть.                           
3.  Будеш сіяти з сумом — вродить печаль.                                              
4.  Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе!                                   

176) Що таке пряма мова?
А) Чуже мовлення, передано не дослівно.
В) Одна з частин складнопідрядного речення.
С) Чуже мовлення, передано дослівно, зі збереженням змісту, форми, інтонації.
D) Слова, які вказують, кому належить мова.

177) Що таке непряма мова?
А) Чуже мовлення, передано не дослівно, без збереження форми, але зі збереженням змісту.
В) Одна з частин складнопідрядного речення.
С) Чуже мовлення, передано дослівно.
D) Слова, які вказують, кому належить мова.

178. Речення з непрямою мовою (розділові знаки пропущено)
1. Чується немолодий голос хазяйки та двері, двері зачиняйте.          
2.  Це ти, Андрію спитала з полу мати.   
3. Дивіться гукнула тепер ми, як боги!    
4. Диктатори, королі, імператори гукали, що вони є символом доби.

179.     Позначте речення з непрямою мовою (розділові знаки пропущено):
А   Ти до землі всім серцем прихились мені шепоче рідна Україна.
Б   Учітеся ти нам прорік борітеся з ярмом неволі.
В   Доводила одна нікчемність що підлабузництво це чемність.
Г    Ти доросла людина часто кажуть мені.


180 У разі заміни прямої мови непрямою речення буде:
а) простим;       
б) складним будь-якого типу;
в) складносурядним;
г) складнопідрядним.

181.  Укажіть речення з прямою мовою, побудоване за схемою: «П, - а, - п» (розділові знаки пропущено).
а) Ну звичайно думаєш собі старалась старалась людина співала а цей дивак нічого не бачив (Г. Шкурупій).                           
б) Коня  Шептала  візьмеш  сказав  конюх  хлопчикові.  Тільки зачекай напою (В. Дрозд).
в) Тоді Славко скаже йому А я маю ще більшу гризоту та й признається в усьому (Л. Мартович).
г) Про мене… згоджується Артем стосовно лелек і рішуче додає А зілля вирви дах псуватиме (В. Дрозд).





Немає коментарів:

Дописати коментар